Фінансовий менеджмент у громаді як інструмент ефективності

09.08.2019

7 серпня у Львівському Центрі розвитку місцевого самоврядування Програми «U-LEAD з Європою» фінансові спеціалісти із об’єднаних територіальних громад Львівщини вивчали особливості фінансового менеджменту, формування бюджету і бюджетного регламенту в ОТГ. 

Фінансовий менеджмент в об’єднаних територіальних громадах - це складний процес, який пов’язаний з діяльністю суб’єктів економічних відносин, фінансовими потоками місцевих бюджетів та методами управління. 

За словами радника з місцевих фінансів Львівського ЦРМС Юрія Голинського, невід’ємною складовою цього процесу є також налагодження ефективного фінансового контролю.

«Сутність даного контролю зводиться не лише до комплексної оцінки фінансової роботи органів місцевого самоврядування (ОМС) на предмет їх спроможності, а й забезпечення результативності виконання бюджету. Завдяки ефективному фінансовому менеджменту можна виявити додаткові джерела наповнення бюджетів ОТГ за допомогою прийняття управлінських рішень, які сприятимуть ефективності виконання дохідної та видаткової частини місцевих бюджетів», - зазначив радник. 

 

Спеціалістів з фінансів об’єднаних територіальних громад ознайомили із перевагами та можливостями застосування внутрішнього фінансового контролю, процесом формування бюджетів та використання бюджетного регламенту. Сутність фінансового менеджменту в бюджетній сфері передбачає використання з максимальною віддачею фінансових ресурсів, які належать громаді. 

Експерти Центру інформаційних та аналітичних технологій (ЦІАТ) презентували учасникам семінару результати проекту «Оцінка фінансового менеджменту на рівні громад» та методів оптимізації роботи фінансових органів за допомогою сучасних ІТ-рішень на досвіді реалізації проекту «Е-рішення для громад». 

Радник з питань ІТ-технологій ЦІАТ Василь Фомін розповідає, що контроль, процес планування і виконання бюджетів у різних громадах має свої особливості через різну структуру доходів, бо частка доходів є різною в залежності від наявних у громаді об’єктів промислового чи сільськогосподарського підприємництва, які впливають на надходження у вигляді оренди землі, ПДФО чи акцизу. 

«Часом проблемні питання стосуються законодавчого регулювання всеукраїнського рівня. Наприклад, є пам’ятки місцевого чи національного значення, наявність яких використовують організації, які не платять жодного податку у громаду», - поділився спостереженнями Василь Фомін. 

 

Експерти Центру інноваційних та аналітичних технологій здійснили так званий профілактичний моніторинг 10 пілотних ОТГ з усієї України на замовлення Програми «U-LEAD з Європою». За результатами цього дослідження, вони закликають фінансових спеціалістів ОТГ синхронізувати технічні інструменти звітності і фінансового обліку, змінити формальне відношення до документів планування, програмно-цільового методу. Адже ОТГ потрібен грамотно обгрунтований з фінансової та економічної сторони бюджет із грамотно розробленими показниками, який покращить середньострокове планування і збільшить прозорість бюджету, що в свою чергу збільшить інвестиційну привабливість і прозорість бюджету громади. 

Зі спостережень експертів, великою проблемою для місцевих громад є фінансова неграмотність дорослого населення, яка позначається в першу чергу на тому, що всі знають про права, але не всі знають про обов’язки. Всі хочуть гарні дороги і освітлені вулиці, але не всі хочуть платити податки. 

У розвинених країнах практикують навчання для дітей і молоді з фінансової грамотності для того, аби навчити своїх громадян ефективно керувати власними ресурсами. 

Експерти Центру рекомендують робити аналогічні навчання на рівні місцевих громад, щоб покращити обізнаність мешканців про фінансові можливості громади, планування доходів і витрат бюджету. 

 

«Хочеться вже замінити стереотипне мислення про вкрадені гроші, адже вже зараз працюють на рівні ОМС інструменти відкритості, такі як відкриті чи громадські бюджети, громадські слухання та можливості регулювання пріоритетності тих чи інших, витрат. Такі навчання дадуть ефект не відразу, але в часі суттєво покращиться фінансова дисципліна, пропозиції на громадський бюджет тощо», - стверджує Василь Фомін. 

Велику роль відводять старостам у громадах, які якраз повинні займатися громадськими слуханнями та роз’яснювальною роботою. 

Зі слів експерта, вже давно повинні відійти у небуття дрібні маніпуляції і опосередкований «підкуп», який можна зробити перед виборами у вигляді облаштованих зупинок громадського транспорту, дитячих і спортивних майданчиків. І, звісно, громада має належно оцінити заслуги сільського чи міського голови, який витратив великі кошти і власні зусилля, щоб зробити генплан населених пунктів, а не поставив дві лавочки на зупинці транспорту.

Джерело: Львівський ЦРМС

В Чернівецькому ЦРМС представили підсумки оцінки фінансового менеджменту ОТГ

07.08.2019

6 серпня в Чернівецькому Центрі розвитку місцевого самоврядування Програми «U-LEAD з Європою» компанією «Центр інформаційних та аналітичних технологій» було представлено висновки та рекомендації щодо оцінки фінансового менеджменту ОТГ. Даний аналіз здійснювався у поточному році в рамках проекту «Оцінка фінансового менеджменту на рівні об’єднаних територіальних громад» за підтримки Програми «U-LEAD з Європою».

Під час реалізації проекту проведено огляд управління громадами за наступними напрямами:

          ●     стратегічне планування та адміністративне управління

          ●     бюджетний менеджмент

          ●     управління активами (управління земельними ресурсами, управління капіталовкладеннями, управління комунальними підприємствами)

          ●     організація закупівель

          ●     організація бухгалтерського обліку

 

На презентації представлено огляд узагальнених проблем громад за кожним з вказаних напрямків та надано представникам ОТГ рекомендації щодо вдосконалення методів управління громадою на основі виявлених проблем. Рекомендації стосуються аналізу та оптимізації дохідної частини бюджету, удосконалення методів аналізу для прийняття ефективних управлінських рішень, рекомендації щодо вдосконалення аналізу та планування видатків на оплату праці.

Також в рамках проекту «Е-рішення для громад», котрий реалізовується «Центром розвитку інновацій» за підтримки Програми «U-LEAD з Європою», було представлено комплекс ІТ-рішень для управління бюджетами – «Бюджетний модуль». Даний програмний комплекс допоможе значно спростити та оптимізувати супроводження бюджетного процесу в громадах. 

«Виконавці проекту оцінювали 10 ОТГ з 5 областей України. Окремо аналізували блок доходів, окремо видатків, прозорість бюджетного процесу і ведення бухгалтерського обліку. Результати оцінювання використали для удосконалення програмного забезпечення», - прокоментував Дмитро Прокопець, радник з місцевих фінансів Чернівецького ЦРМС Програми «U-LEAD з Європою». 

За результатами презентації представники фінансових органів громад отримали корисну інформацію щодо оптимізації роботи та мінімізації помилок при плануванні та виконанні бюджету громад, а також контролю за його виконанням. 

 

Джерело: Чернівецький ЦРМС

 

Досвід Широківської ОТГ у впровадженні "Бюджетного модуля"

26.07.2019

22 липня експерти Проекту “Е-рішення для громад” відвідали Широківську ОТГ. Під час візиту в громаду, відбулись жваві обговорення використання наданих можливостей “Бюджетного модулю”, GIS-технологій, реєстрів для громад, а також можливості проведення економічного аналізу та моделювання.

✅Широківська ОТГ вже оцінила перші освоєні можливості від впровадження “Бюджетного модуля”.

Програмне забезпечення допомогло вивільнити час працівників фінансового відділу на проведення аналітичної роботи завдяки відходу від численних табличок в excel при аналізі надходжень бюджету. Вже сьогодні вони успішно формують автоматизовані звіти у розрізі платників та старостинств.

За напрямом виконання бюджету, працівники фінансового відділу Широківської ОТГ, розпочали автоматизацію роботи за програмно-цільовим методом. Після введення всіх необхідних початкових даних, фінансисти отримають можливість:

                      🍀 автоматизовано розраховувати показники програм на планові періоди з використанням гнучких коефіцієнтів,

                      🍀 здійснювати бальний автоматичний розрахунок ефективності бюджетної програми,

                      🍀 формувати звіти про виконання бюджетних програм за ПЦМ одним кліком “мишки”.

🎯❗️ Впровадження автоматизованої роботи за ПЦМ дозволяє побачити бюджет не лише у грошовому вигляді, але й в кількісних та якісних показниках. Це підвищує розуміння запланованих та виконаних програм як керівниками громад, так і мешканцями при оприлюдненні звітів про виконання бюджету.

Щодо впровадження “Бюджетного модулю”, Заступник голови з питань діяльності виконавчих органів Юдіна Марина Дмитрівна, висловила побажання щодо продовження співпраці. Наступним кроком громада хоче впровадити об’єднання всіх учасників бюджетного процесу Широківської ОТГ для роботи в “Бюджетному модулі”.

🏆 🏆 Хочемо зазначити, що Широківська селищна об'єднана територіальна громада - одна з найактивніших громад. На сьогодні, вона займає перше місце у рейтингу громад за результатами комплексного впровадження модулів та виконання домашніх завдань Проекту “Е-рішення для громад”. Працівники виконавчого органу активно використовують можливості надані Проектом “Е-рішення для громад”, щоб перейти до Управління 2.0.

Проект "Е-рішення для громад", реалізовується Центр Розвитку Інновацій - Center for Innovations Development за підтримки ULEAD з Європою / ULEAD with Europe.

 

Чи конролюють старости сплату податків та оренди до бюджету ОТГ?

19.07.2019

Щоб вирішити дану задачу, деякі об’єднані територіальні громади проводять аналіз надхожень за старостинствами в розрізі платників податків, що дозволяє відслідковувати ефективність роботи старостинств щодо наповнення бюджету громади. Залежно від одержаного результату керівництвом громади приймаються рішення щодо розподілу частини бюджету за старостинствами.

Зазвичай обрахунки надходжень проводять працівники фінансового органу ОТГ на основі даних наданих державними фінансовими установами. Найчастіше такі обчислення потребують багато часу працівників, оскільки проводяться або вручну, або з використанням програми Excel.

Щоб громади могли щоденно отримувати інформацію про надходження бюджету за старостинствами та платниками, компанією «ЦІАТ» створено можливість формування звітності за територіальною ознакою (старостинством) у модулі «Аналіз доходів в розрізі платників».

Використовуючи даний модуль, Ви можете в будь-який момент часу отримати інформацію про доходи за старостинствами та платниками як у вигляді щоденних, так і згрупованих, за місяцями, надходжень бюджету.

В рамках проекту "Е-рішення для громад", котрий реалізовується Центр Розвитку Інновацій - Center for Innovations Development за підтримки ULEAD з Європою / ULEAD with Europe, більше 40 ОТГ одержали можливість використання модулю "Аналіз доходів бюджету в розрізі платників податків" та вже сьогодні використовують надані ним можливості для щоденного аналізу надходжень бюджету ОТГ.

 

Візит в Софіївську ОТГ в рамках Проекту "Е-рішення для громад"

05.07.2019

Як часто Вам доводиться вручну робити вибірку надходжень по казначейських виписках, щоб виявити заборгованість за кожним платником податків? Скільки часу Ви додатково витрачаєте в позаробочий час для формування звітності щодо виявлення заборгованостей?

"Бюджетний модуль" розроблений @Центр інформаційних та аналітичних технологій для проекту "Е-рішення для громад", дозволяє швидко формувати звіти аналізу надходжень за платниками, за допомогою автоматичного завантаження казначейських виписок. Таким чином Ви можете відслідковувати щоденні надходження до бюджету, витрачаючи на це лише кілька хвилин в день.

Модуль дозволяє відслідковувати динаміку надходжень бюджету як загалом, так і за кожним платником податків в розрізі місяців з можливістю порівняння надходжень за роками та формувати ряд інших звітів для виявлення можливих втрат бюджету.

Допомагаючи громадам освоювати найсучасніші технології управління бюджетом, у Софіївській об’єднаній територіальній громаді провели презентацію можливостей "Бюджетного модуля" Проекту "Е-рішення для громад", котрий реалізується Центром Розвитку Інновацій - Center for Innovations Development за підтримки ULEAD з Європою / ULEAD with Europe.

Працівники фінансового органу Софіївської ОТГ, розпочали впровадження «Бюджетного модулю» наданого Проектом «Е-рішення для громад» та висловили своє бажання щодо продовження співпраці з Центром інформаційних та аналітичних технологій після завершення Проекту.

Хочете дізнатись більше щодо можливостей «Аналізу надходжень у розрізі платників податків»?

Детальніше

 

Експертно-консультаційну робочу зустріч в рамках Проекту "Е-рішення для громад"

05.07.2019

4-5 липня у м. Львові, команда експертів ЦІАТ проводить експертно-консультаційну робочу зустріч для працівників фінансових органів об'єднаних територіальних громад в рамках Проекту "Е-рішення для громад", котрий реалізовується спільно з Центр Розвитку Інновацій - Center for Innovations Development за підтримки програми ULEAD з Європою / ULEAD with Europe.

Учасники Проекту поглиблюють свої знання щодо можливостей аналізу доходів бюджету громад, в т.ч. за платниками, вивчають можливості автоматизованого планування бюджету та контролю за його виконанням, а також формування аналітичної звітності для прийняття управлінських рішень основаних на оперативній деталізованій інформації щодо надходжень та витрат бюджету громади.

Під час навчання, розглядаються можливості автоматизованого планування та виконання бюджету за Програмно-цільовим методом (ПЦМ). Адже, автоматизована система "Бюджетний модуль" проекту "Е-рішення для громад" дозволяє деталізувати витрати громад за індивідуальним підходом до формування кожної Програми затвердженої відповідно до ПЦМ.

Кожна громада отримала індивідуальні консультації щодо впровадження "Бюджетного модуля". Адже, в кожній ОТГ наявні свої особливості ведення бюджету, котрі були враховані при створенні "Бюджетного модуля" проекту "Е-рішення для громад".

Аналогічні зустрічі також проведені ще в 3-х містах України в м. Київ, м. Дніпро та м. Запоріжжя.