Фінансовий менеджмент у громаді як інструмент ефективності

09.08.2019

7 серпня у Львівському Центрі розвитку місцевого самоврядування Програми «U-LEAD з Європою» фінансові спеціалісти із об’єднаних територіальних громад Львівщини вивчали особливості фінансового менеджменту, формування бюджету і бюджетного регламенту в ОТГ. 

Фінансовий менеджмент в об’єднаних територіальних громадах - це складний процес, який пов’язаний з діяльністю суб’єктів економічних відносин, фінансовими потоками місцевих бюджетів та методами управління. 

За словами радника з місцевих фінансів Львівського ЦРМС Юрія Голинського, невід’ємною складовою цього процесу є також налагодження ефективного фінансового контролю.

«Сутність даного контролю зводиться не лише до комплексної оцінки фінансової роботи органів місцевого самоврядування (ОМС) на предмет їх спроможності, а й забезпечення результативності виконання бюджету. Завдяки ефективному фінансовому менеджменту можна виявити додаткові джерела наповнення бюджетів ОТГ за допомогою прийняття управлінських рішень, які сприятимуть ефективності виконання дохідної та видаткової частини місцевих бюджетів», - зазначив радник. 

 

Спеціалістів з фінансів об’єднаних територіальних громад ознайомили із перевагами та можливостями застосування внутрішнього фінансового контролю, процесом формування бюджетів та використання бюджетного регламенту. Сутність фінансового менеджменту в бюджетній сфері передбачає використання з максимальною віддачею фінансових ресурсів, які належать громаді. 

Експерти Центру інформаційних та аналітичних технологій (ЦІАТ) презентували учасникам семінару результати проекту «Оцінка фінансового менеджменту на рівні громад» та методів оптимізації роботи фінансових органів за допомогою сучасних ІТ-рішень на досвіді реалізації проекту «Е-рішення для громад». 

Радник з питань ІТ-технологій ЦІАТ Василь Фомін розповідає, що контроль, процес планування і виконання бюджетів у різних громадах має свої особливості через різну структуру доходів, бо частка доходів є різною в залежності від наявних у громаді об’єктів промислового чи сільськогосподарського підприємництва, які впливають на надходження у вигляді оренди землі, ПДФО чи акцизу. 

«Часом проблемні питання стосуються законодавчого регулювання всеукраїнського рівня. Наприклад, є пам’ятки місцевого чи національного значення, наявність яких використовують організації, які не платять жодного податку у громаду», - поділився спостереженнями Василь Фомін. 

 

Експерти Центру інноваційних та аналітичних технологій здійснили так званий профілактичний моніторинг 10 пілотних ОТГ з усієї України на замовлення Програми «U-LEAD з Європою». За результатами цього дослідження, вони закликають фінансових спеціалістів ОТГ синхронізувати технічні інструменти звітності і фінансового обліку, змінити формальне відношення до документів планування, програмно-цільового методу. Адже ОТГ потрібен грамотно обгрунтований з фінансової та економічної сторони бюджет із грамотно розробленими показниками, який покращить середньострокове планування і збільшить прозорість бюджету, що в свою чергу збільшить інвестиційну привабливість і прозорість бюджету громади. 

Зі спостережень експертів, великою проблемою для місцевих громад є фінансова неграмотність дорослого населення, яка позначається в першу чергу на тому, що всі знають про права, але не всі знають про обов’язки. Всі хочуть гарні дороги і освітлені вулиці, але не всі хочуть платити податки. 

У розвинених країнах практикують навчання для дітей і молоді з фінансової грамотності для того, аби навчити своїх громадян ефективно керувати власними ресурсами. 

Експерти Центру рекомендують робити аналогічні навчання на рівні місцевих громад, щоб покращити обізнаність мешканців про фінансові можливості громади, планування доходів і витрат бюджету. 

 

«Хочеться вже замінити стереотипне мислення про вкрадені гроші, адже вже зараз працюють на рівні ОМС інструменти відкритості, такі як відкриті чи громадські бюджети, громадські слухання та можливості регулювання пріоритетності тих чи інших, витрат. Такі навчання дадуть ефект не відразу, але в часі суттєво покращиться фінансова дисципліна, пропозиції на громадський бюджет тощо», - стверджує Василь Фомін. 

Велику роль відводять старостам у громадах, які якраз повинні займатися громадськими слуханнями та роз’яснювальною роботою. 

Зі слів експерта, вже давно повинні відійти у небуття дрібні маніпуляції і опосередкований «підкуп», який можна зробити перед виборами у вигляді облаштованих зупинок громадського транспорту, дитячих і спортивних майданчиків. І, звісно, громада має належно оцінити заслуги сільського чи міського голови, який витратив великі кошти і власні зусилля, щоб зробити генплан населених пунктів, а не поставив дві лавочки на зупинці транспорту.

Джерело: Львівський ЦРМС